Ovládnou leteckou záchranku soukromníci, či stát?
Střední Čechy, 12. 11. 2001
RADKA WALLEROVÁ
Praha - Doslova na poslední chvíli začaly ministerstvo zdravotnictví a vláda
řešit patovou situaci v provozování letecké záchranné služby. Nadále však
potrvá rozporná situace, kdy s lékaři létají jak soukromí provozovatelé,
tak i armáda a policie. Ve světě je to neobvyklé. Pouhých čtrnáct dnů měli
na vypracování projektů na provoz letecké záchranky tuzemští soukromí
provozovatelé, kteří dohromady zajišťují sedmdesát procent území. Právě
tolik času jim dalo ministerstvo zdravotnictví, které k předložení projektů
přímo vyzvalo na základě říjnového usnesení vlády. Nyní má úřad celý
měsíc na to, aby o nich rozhodl. "Přiznáváme, že ten čas byl krátký,
ale pro všechny stejný," uvedl mluvčí ministerstva Otakar Černý. Vláda
svým rozhodnutím ukončila nejistotu záchranářů. Zatím hrozilo, že až
koncem roku skončí platnost dosavadní úpravy, nebude jasné, kdo dopraví lékaře
na místa vzdálenějších nehod a podobně. Zároveň však nadále vedle sebe
existuje sedm soukromých a tři státní provozovatelé záchranky - dvě má
policie, jednu armáda. "To je ve světě velmi neobvyklé, protože
policie i armáda mají jiné priority. a navíc jsou dražší. Také proto, že
používají vrtulníky vhodné i pro armádní účely," uvedl Pavel Müller
z firmy Alfa Helikopter, který zároveň předsedá Asociaci nestátních
provozovatelů vrtulníků letecké záchranné služby (HEMS). Vláda dokonce před
časem na návrh exministra vnitra Václava Grulicha odsouhlasila, že záchranku
časem převezme jen armáda a policie. Například v Rakousku přestala policie
kvůli penězům pro lékaře definitivně létat loni. Státních provozovatelů
ubývá i v Německu a přepravu mezi nemocnicemi zajišťují výhradně
soukromníci. Ministerstvo zdravotnictví se zajímá o to, který provozovatel
je efektivnější. Pro ministra Bohumila Fišera je podle Černého při
rozhodování zásadní cena, za kterou létají. "Přednost dostanou ty
levnější," řekl mluvčí. Zatímco někteří zdravotníci hájí
soukromé letecké záchranky, například ředitel královéhradeckého střediska
Jiří Štětina, pro které létá policie, v tisku hájil státní
provozovatele. "Za šest let stát vyplatil soukromníkům už miliardu
korun. Zaplatil jim nákup vrtulníků, hradí jejich provoz a zohledňuje inflační
nárůst," uvedl Štětina. Přesnou odpověď na otázku, o kolik jsou
vlastně armádní či policejní lety dražší, zatím zřejmě nikdo nezná.
Soukromníci jsou zcela placeni z rozpočtu zdravotnictví, armáda a policie má
peníze i z rozpočtů vnitra či obrany. "Přesné srovnávací údaje
neexistují," potvrdila Barbora Tachecí z HEMS.