Ovládnou leteckou záchranku soukromníci, či stát?

Střední Čechy, 12. 11. 2001

RADKA WALLEROVÁ
Praha - Doslova na poslední chvíli začaly ministerstvo zdravotnictví a vláda řešit patovou situaci v provozování letecké záchranné služby. Nadále však potrvá rozporná situace, kdy s lékaři létají jak soukromí provozovatelé, tak i armáda a policie. Ve světě je to neobvyklé. Pouhých čtrnáct dnů měli na vypracování projektů na provoz letecké záchranky tuzemští soukromí provozovatelé, kteří dohromady zajišťují sedmdesát procent území. Právě tolik času jim dalo ministerstvo zdravotnictví, které k předložení projektů přímo vyzvalo na základě říjnového usnesení vlády. Nyní má úřad celý měsíc na to, aby o nich rozhodl. "Přiznáváme, že ten čas byl krátký, ale pro všechny stejný," uvedl mluvčí ministerstva Otakar Černý. Vláda svým rozhodnutím ukončila nejistotu záchranářů. Zatím hrozilo, že až koncem roku skončí platnost dosavadní úpravy, nebude jasné, kdo dopraví lékaře na místa vzdálenějších nehod a podobně. Zároveň však nadále vedle sebe existuje sedm soukromých a tři státní provozovatelé záchranky - dvě má policie, jednu armáda. "To je ve světě velmi neobvyklé, protože policie i armáda mají jiné priority. a navíc jsou dražší. Také proto, že používají vrtulníky vhodné i pro armádní účely," uvedl Pavel Müller z firmy Alfa Helikopter, který zároveň předsedá Asociaci nestátních provozovatelů vrtulníků letecké záchranné služby (HEMS). Vláda dokonce před časem na návrh exministra vnitra Václava Grulicha odsouhlasila, že záchranku časem převezme jen armáda a policie. Například v Rakousku přestala policie kvůli penězům pro lékaře definitivně létat loni. Státních provozovatelů ubývá i v Německu a přepravu mezi nemocnicemi zajišťují výhradně soukromníci. Ministerstvo zdravotnictví se zajímá o to, který provozovatel je efektivnější. Pro ministra Bohumila Fišera je podle Černého při rozhodování zásadní cena, za kterou létají. "Přednost dostanou ty levnější," řekl mluvčí. Zatímco někteří zdravotníci hájí soukromé letecké záchranky, například ředitel královéhradeckého střediska Jiří Štětina, pro které létá policie, v tisku hájil státní provozovatele. "Za šest let stát vyplatil soukromníkům už miliardu korun. Zaplatil jim nákup vrtulníků, hradí jejich provoz a zohledňuje inflační nárůst," uvedl Štětina. Přesnou odpověď na otázku, o kolik jsou vlastně armádní či policejní lety dražší, zatím zřejmě nikdo nezná. Soukromníci jsou zcela placeni z rozpočtu zdravotnictví, armáda a policie má peníze i z rozpočtů vnitra či obrany. "Přesné srovnávací údaje neexistují," potvrdila Barbora Tachecí z HEMS.