Dnes ve středu 15. prosince 1999 v 11.00 hodin za zvuků stylového jihočeského nástroje a ve tradičním kroji pokřtil Strakonický dudák /pan ing. Martin Matějka/ na letišti aeroklubu Strakonice "Bambi bucket ®" - protipožární hasící systém v podvěsu vrtulníku Mi-8T.

Jde o unikátní zařízení kanadské firmy SEI Industries - speciální vak s kapacitou 2.500 litrů vody při jednom naplnění, které se poprvé představuje veřejnosti v České republice. Nezbytným doplňkem je pěnový generátor "Sacksafoam III " umístěný na palubě vrtulníku, který umožňuje znásobit účinnost každé svržené kapky o 600 až 1.500 % v závislosti na zvolené koncentraci pěny. Spolu s rozprašovacím pláštěm "FireSock" ukázal tento komplex nejen obrovskou šířku i délku možného hasícího koberce, ale především sílu a precizní údernost hasícího proudu i operativnost zásahu.

Technické řešení Bambi Bucketu i operační schopnosti vrtulníku poskytují vícenásobnou možnost přesného zásahu i rychlého plnění z přírodních zdrojů v blízkosti požáru /rybníky, nádrže či řeky/. Představuje se jako dokonalá a účelná zbraň pro likvidaci ohně, zejména pak v těžko přístupných či horských oblastech i v průmyslových komplexech, kdy je tato progresivní hasící technika naprosto nenahraditelná.

Systém zaručuje vysokou účinnost zásahu a důležitá je i menší spotřeba vody a dalších hasících médií. Díky vhodné kombinaci pěnového koncentrátu dochází i k minimalizaci dopadů na znečištění životního prostředí.

Mimořádný rozsah vybavení, variantní uspořádání i sortiment 19 objemových typů Bambi Bucketů /od 300 do 9.800 litrů/, jeho pevnost a odolnost, jednoduchost a rychlost nasazení i vlastního skladování a údržby řadí tyto výrobky mezi absolutní špičku. Bambi Buckety používá na 600 provozovatelů ve více než 70 zemích světa k plné spokojenosti, k záchraně obrovských hodnot i lidských životů.

Letovou a funkční ukázku provedli na letišti aeroklubu Strakonice zkušení piloti a posádka vrtulníku Mi-8T společnosti AEROCENTRUM, s. r. o., kteří provozují tři vrtulníky tohoto typu o nosnosti v podvěsu do 3 tun, dále dva šestimístné vrtulníky Mi-2, čtyřmístný vrtulník Robinson R44 a dvoumístný R22, vhodné pro rekognoskační lety - kontroly produktovodů, filmování i fotografování. Tento vrtulník je vhodný i pro kontrolní lety nad lesními plochami včetně součinnosti s Mi-8T při hlášení jednotlivých ohnisek požárů.

Všichni piloti této společnosti mají dlouholetou praxi s obtížnými a náročnými letovými pracemi, jako jsou montáže speciálních konstrukcí, sloupů a vodičů vysokého napětí, dále pak klimatizačních, radio i telekomunikačních jednotek a jiných zařízení na výškových budovách, přeprava a doprava materiálů ve vysokohorském a nepřístupném terénu. Piloti a posádky prováděli například poprach oblasti Krušných hor dolomitským vápencem /v letech 1995 - 99 ošetřili na 2.800 hektarů lesních porostů/, v oblastech KRNAPu a ŠUNAPu příblížili více než 92.000 m3 dřevní hmoty.

Každý pilot AEROCENTRA nalétá při těchto složitých operacích ročně zhruba 300 - 400 letových hodin. Tento tým odborníků se výraznou měrou podílel i na záchraně lidských životů a majetku při povodních na Moravě v roce 1997, kde se jim podařilo vyprostit 95 lidí ze zatopených oblastí.

Přesně před týdnem se tento protipožární systém představil na mělnickém letišti pod vedením zkušené posádky MI-8T s šéfpilotem Jaroslavem Rákosem. V průběhu tohoto prvního technického předvedení bylo při 12 přeletech za 45 minut dosaženo mimo jiné: pohotovostního startu zhruba během 5 minut, potom zařízení demonstrovalo své možnosti v jednotlivých variantách a s využitím příslušných kombinací. Při simulovaném požáru pak vrtulník s Bambi Bucketem prokázal schopnost přibližně každé dvě minuty opakovat přímý zásah na oheň s plnou náloží 2.500 litrů vody s pěnou.

Pro požární kontrolu a pozemní hasičské zásahy se osvědčil další progresivní výrobek z produkce kanadské firmy SEI - přenosná batohová nádrž Flex Pak Její předností je snadné a rychlé upevnění na zádech hasiče, výjímečně pružný a trvanlivý konstrukční materiál, nízká hmotnost /bez náplně 2 kg/ a kapacita 19 litrů. Nádrž může být vybavena nádržkou pro pěnový koncetrát, který účinnost zásahu opět výrazně násobí.

Zařízení pro zkušební provoz a nasazení v České republice dovezla společnost IBCOL Praha, součást mezinárodního společenství IBCOL Haar - Mnichov, Spolková republika Německo.

Dle vyjádření odborníků přítomných na letovém předvedení jde o naprosto ojedinělý a výjimečný systém, který je sice ve světě běžně používán, u nás však nemá v tomto rozsahu zatím ani uživatele, ani úspěšné provozovatele.

Nejde však o absolutní náhradu stávajících hasebních prostředků, ale o velice významný doplněk účelně propojeného integrovaného záchranného systému, který musí být schopen v součinnosti se vzdušnými i pozemními hasičskými zásahy chránit zdraví a životy hasičů.

Věřme, že i v našem státě se najdou potřebné finanční prostředky i příslušné organizačně řídící nástroje, aby chránily majetek osob, společností, přírodu i životy lidí.

Další informace i Vám rádi poskytnou:

1/ Výhradní dovozce těchto zařízení IBCOL Praha, s.r.o., Jiřická 162, 190 00 Praha 9 - Prosek

Tel.: 02/83 88 03 64, 83 88 14 72, Fax: 02/688 85 64, E - mail: ibcol@mbox.vol.cz

2/ Provozovatel komplexního systému

AEROCENTRUTM, s.r.o., letiště Mělník-Hořín, 276 O1 Mělník

Tel./Fax: 0206/62 22 77, 0326/73 46 72, 73 43 00, E - mail: aerocentrum@iol.cz