Kamov A-7

11.09.2006

Práce na speciálním vírníku pro dělostřelecké pozorování byly započaty inženýrem N. I. Kamovem již v roce 1931. Projekt označený CAGI 7-EA se uskutečnil až v roce 1934. Vírník dostal název A-7.

Kamov A-7 byl okřídlený dvoumístný vírník vybavený i radiostanicí s motorem M-22 o 353 kW. Na A-7 byla poprvé na světě nesena zátěž 750 kg, při rychlosti 221 km/h a na vzdálenost 1000 km.

Byl senzací letecké přehlídky v Tušinu v srpnu 1935. Zalétávací zkoušky byly ukončeny až koncem roku. V příštím roce prošel úspěšně státními zkouškami.

Na základě poznatků získaných na prvním stroji A-7, byl v roce 1937 vyroben druhý exemplář, označovaný jako A-7bis (někdy bývá také označován jako A-7-3A).

Následovaly další zlepšovací úpravy, díky nimž vzrostla vzletová hmotnost o 200 kg. Vyzbrojen byl trojicí kulometů PV-1 (7,62 mm). Jeden sychronizovaný byl vpředu a dva v zadním střelišti. Dále mohl nést 4 x 100 kg pum FAB-100 nebo 6 x raket RS-82.


V roce 1397 prošel A-7bis úspěšně další testy a v letech 1938 až 1939 byla vyrobena první série pro vojenské letectvo.

Začátkem roku 1938 se s ním počítalo pro záchranu skupiny polárních badatelů vedených I. D. Papaninem. Podle plánu měl odnést polárníky z tábora na palubu ledoborce. Proto byl odvezen vlakem do Kronštadtu a naložen na ledoborec Jermak. Mezitím ale polárníci byli zachráněni.

Jeden A-7bis v roce 1938 pomáhal při práškování polí v předhoří Tjan-Šanja.

Poprvé byl do bojů nasazen až roku 1941 při obraně Smolensku, jako průzkumný a spojovací (poštovní) stroj. Sovětské letectvo ale nemohlo jim zajistit požadovanou ochranu, proto pouze rozhazovaly letáky v noci. Jednotka se brzo stáhla do týlu a posléze byla rozpuštěna.

 

Technický popis:

Průměr rotoru: ? m

Rozpětí: 10,4 m

Délka trupu: ? m

Výška: 3,88 m

Hmotnost vírníku: 1 550 / 2 3000 kg

Max. rychlost: 218 km/h

Dostup: 4 500 m

Praktický dolet: 1 000 km

Odkazy: KV 3/57