Vážení sportovní přátelé,
příznivci vírníkového létání, byl vytvořen a schválen
SVAZ VÍRNÍKOVÉHO LÉTÁNÍ LAA ČR.
Je to více jak 30 let, kdy bylo v Československu zahájeno létání na vírnících.
Prakticky přes noc se vyrojila celá řada amatérských staveb vírníků, převážně
bezmotorových gyrogliderů. Byly sestaveny i první verze motorizovaných vírníků
gyroplánů.
V roce 1967 vznikl ROTORKLUB, kde se sešli fandové, kteří chtěli tento
způsob létání legalizovat jako jednu z forem létání. Byla vyvolána
celá řada jednání o možnosti začlenění ROTORKLUBU do Svazarmu. K tomuto
spojení nedošlo, neboť došlo těm, kteří měli moc a především kulaté
razítko, že se s vírníkem dají překonat bez větších nároků na
vzletovou plochu nejen meze, ale především i státní hranice. Výmysly, že
byl tento způsob létání zakázán hlavně pro jeho nebezpečnost a smrtelný
úraz, nás někteří zasvěcenci krmí doposud. Kampaň mířena do řad příznivců
tohoto létání byla tak důsledná, že zničení a zadupání tohoto způsobu
létání do země nás vrátilo do prvobytně pospolné společnosti.
Je až neuvěřitelné, že většinou mladí o tomto způsobu létání nevědí
vůbec nic a pamětníci už zapomněli, či zapomínají. Předvedení vírníku
v letu se fakticky stalo pomalu a doslova exotickým zážitkem. O to je třeba
více poděkovat těm dříve narozeným, kteří se hlásí se svými vědomostmi
a zkušenostmi k současnosti. Především pak musím poděkovat těm, kteří
měli a hlavně mají rozhodující zásluhu na tom, že jsme našli společné
cítění k vírníkům, panu Rostislavu Bauerovi a Janu Velebovi a že
SVAZ VÍRNÍKŮ vznikl.
Jak již bylo v Pilotu uvedeno, byla svolána Ustavující Valná hromada v souladu
s Organizačním řádem Letecké amatérské asociace České republiky na
22. ledna 2000.
Na rozdíl od situace před 33 lety, kdy nedošlo k dohodě se Svazarmem o začlenění
ROTORKLUBU mezi řádné letecké sporty, se podařilo, za účasti zástupců
Letecké amatérské asociace ČR pánů Ing.Václava Chvály a Jaromíra Fráni,
vytvořit SVAZ VÍRNÍKŮ při LAA ČR.
Valné hromady se zúčastnilo 42 řádných členů LAA ČR a asi stejný počet
hostů. K tomuto počtu musíme připočíst dalších 117 členů, kteří
mě oslovili telefonicky a písemně. To bohatě stačilo na to, aby byla valná
hromada usnášeníschopná a tak po 33 letech vznikl SVAZ VÍRNÍKŮ a vírníkové
létání se stalo rovnoprávnou součástí ostatních leteckých disciplin v rámci
LAA ČR.
Program schůze byl doplněn ukázkami vírníků v letu z videokazet
ukázkami akrobacie v americkém provedení, ukázky českých letu schopných
vírníků a ukázkami z námi pořízeného snímku ze sletu vírníků v Itálii.
V původním plánu bylo statické představení 2 vírníků bezprostředně
před budovou. Počasí nám nepřálo a tak od ukázky sešlo. Protože se
vyskytla celá řada zájemců o prohlídku vírníku, bylo domluveno, že i přes
nepřízeň počasí bezprostředně po ukončení Valné hromady odjedeme několika
auty na letiště do Milovic, kde vírníky hangárují. Po cestě nás zaskočila
silná sněhová vánice a tak nás mile překvapilo, že se na letišti sešlo
dobrých 40 lidí.
Tolik tedy pro Vás, kteří jste měli zájem, ale z různých příčin
jste se nemohli zúčastnit. A jak dál? Máme určité představy, které se
pokusíme shrnout do základních bloků, které bychom měli společně řešit
až do doby, kdy by se vytvořilo široké zázemí. Znovu zdůrazňuji, že veškeré
základní informace budou prováděny přes náš odborný časopis PILOT, což
tak dnešním článkem činíme.
Pro základní informaci uvádíme:
V rámci odborného časopisu Pilot budeme mít prostor pro informace. Je
ale také na Vás, abyste Vaše zkušenosti či znalosti sdělili ostatním.
Touto cestou Vás žádáme o příspěvky do časopisu Pilot.
V současné době probíhají s ÚCL jednání o pověření LAA ČR
správou a provozu vírníků. Podle informací zástupců LAA ČR je třeba
doplnit již předané materiály dle pokynů ÚCL, aby vyhovovaly všeobecně
platným normám. Podle rozhodnutí z Valné hromady bude se na doplnění
materiálů podílet předseda Svazu.
Předběžně začínáme organizovat 2. slet vírníků na letišti v Mimoni
Hradčanech. Předseda AVIATIC CLUBU p. Šafránek je opět ochoten celou akci
zastřešit. S ohledem na uzavření mimoňského letiště v době 4.
4. 9. 5. 2000 bude nutno přizpůsobit i termín na 15. 16. července 2000. Máme
zájem vytvořit tradici sletů vírníků, což nám předseda AVIATIC CLUBU svým
přístupem garantuje.
Metodika leteckého výcviku na ultralehkých vírnících - gyroplánech je
zpracována a po schválení ÚCL bude vytištěna a nabídnuta zájemcům.
Před dokončením je jednoduchá konstrukce dvousedadlového vírníku s kapotáží.
Po schválení budou k dispozici v případě zájmu i stavebnice.
Bude možnost zajištění výroby celého vírníku, nebo i některých
komponentů. Pouze pro informaci uvádíme, že na jednosedadlové motorové vírníky
je nutno použít motor s více jak 50 PS /Rotax 503/ a pro dvousedadlové
motor s více jak 75 PS /Rotax 618/.
Bude proveden průzkum zájemců o výcvik, abychom včas připravili nejen
stroje, ale i instruktory pro jednotlivé oblasti.
Prakticky nejdůležitějším komponentem vírníku je rotorová hlava a
rotorový list. Je pochopitelné, že je možno tyto komponenty vyrábět
individuelně. Podstatně náročnější pak bude jejich pevnostní přepočet
a odzkoušení. Vědomi si této náročnosti připravujeme jejich sériovou výrobu.
Vzhledem k náročnosti výroby se pokusíme, po upřesnění některých
detailů, oslovit zájemce. Informace upřesníme okamžitě, jakmile budou známy
výsledné podmínky ÚCL.
Na závěr pak děkuji Všem, kteří se nejen zúčastnili ustavující Valné
hromady vírníků, ale i těm, kteří se ozvali telefonicky nebo mi poslali
osobní dopisy. Věřte, že není možné na všechny dopisy reagovat, ale
znovu upřesňuji, že se budeme snažit co nejvíce informací předat prostřednictvím
Pilota. Musím poděkovat i těm, kteří mě zvolili do funkce Svazu a věřím,
že se za velmi krátký čas ozvou další zájemci o práci ve Svazu, aby nás
nejen posílili, ale i předali své poznatky.
Ing.
Erich Deutsch, předseda svazu vírníků