Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze

24.05.2008

Vznikl na základě objednávky na stavbu rotorového kluzáku co nejjednodušší konstrukce, určeného pro službu na ponorkách. Měl tak řešit jeden z tehdejších najzávažnějších problémů ponorek - omezený rozhled (asi 8 km) daný malou výškou věže. Nejjednoduším tehdejším řešením bylo dostat pozorovatele do podstatně větší výšky, co malý rotorový kluzák umožňoval.

Zkoušky s kolečky v Gelnhausen. helo1759.jpg (19366 bytes), helo2041.jpg (32134 bytes), helo1803.jpg (6126 bytes).

Fa 330 Bachstelze byl konstrukčně velmi jednoduše navrhnutý a dal se do letuschopného stavu poskládat za několik minut. Trojlistý rotor měl ocelovou konstrukci potaženou plátnem, na náběžné hraně překližkou. Na ponorce byl složen ve dvou kovových tubách 3,75 m dlouhých.

Kluzák startoval z plošiny umístěné na zadní části ponorky. Ke startu potřeboval minimální rychlost větru 35 km/hod. K ponorce ho poutalo 300 m dlouhé lano, co umožňovalo dostup 220 m a rozhled přibližně 53 km. Spojení zabezpečoval palubní telefon.

Zkoušky z ponorky (U-Boot IX C) U 523 v Baltickém moři v roce 1942.

Mechanik Bernhard Koerner pomáhá Karlu Bodemu ke vzletu z ponorky U 523 helo1760.jpg (15469 bytes), helo1816.JPG (14759 bytes) helo1981.jpg (83030 bytes), helo2043.jpg (20481 bytes), helo2477.gif (72012 bytes), helo1811.JPG (38307 bytes), helo1813.JPG (32336 bytes), helo1758.gif (13188 bytes).

Výcvik nových pilotů ve větrném tunelu v Chalais-Meudon ve Francii helo2042.jpg (38711 bytes),

Celkem bylo postaveno asi 200 kusů Fa 330 (30 předsériových A-0, zbytek sériové A1) v továrně firmy Weser v v Delmenhorst-Hoykenkamp u Brém.

Tyto bezmotorové vírníky byly používané hlavně na ponorkách typu IX.

K prvému bojovému nasazení došlo v roku 1942 v jižním Atlantiku. Od jara 1943 se více používaly hlavně na ponorkách typu IX D2 Monzum v Indickém oceánu, které používaly i japonské základny na Jávě a v Malajsii. Japonci koupili nejméně dva kusy.

Podrobnosti nasazení nejsou dosud moc známe, protože moc ponorek nepřežilo. Ale posádky jich údajně nepoužívali rádi, protože v případě útoku na ponorku komplikovali ponorce ponoření. Stávali se případy, kdy posádka přesekla vlečné lano, ponořila se a po skončení útoku se vynořila a vzala na palubu pilota, který mezitím nouzově přistál na moři.

Po leteckém útoku 3. května 1944 na ponorku U 852, která zůstala uvězněna na somálském pobřeží,  se Spojenci mohli seznámit s Fa 330.


Ukořistěný stroj v USA. helo1802.jpg (11901 bytes), helo1812.JPG (62985 bytes)

U.S. Air Force Museum v Dayton, Ohio, USA. helo1805.jpg (15069 bytes)

Pima Air Museum, USA. helo1957.jpg (34632 bytes), helo1958.jpg (50432 bytes)

Smithsonian National Air and Space Museum

Tři ukořistěné Fa 330 byli převezeny do Británie s čísly VX259, 266 a 850.

Deutsches Museum v Mnichově.

Muzea vlastnící Fa 330.

 

Technické data

Průměr rotoru: 8,50 m

Délka trupu: 4,47 m

Výška: 1,67

Hmotnost: 75/175 kg

Rychlost letu: 35-80 km/h

 

Odkazy: LuftArchiv.de, KV 10/60

Video.