24.05.2008
Vznikl na základě objednávky na stavbu rotorového kluzáku co nejjednodušší konstrukce, určeného pro službu na ponorkách. Měl tak řešit jeden z tehdejších najzávažnějších problémů ponorek - omezený rozhled (asi 8 km) daný malou výškou věže. Nejjednoduším tehdejším řešením bylo dostat pozorovatele do podstatně větší výšky, co malý rotorový kluzák umožňoval.
Zkoušky s kolečky v Gelnhausen. ,
,
.
Fa 330 Bachstelze byl konstrukčně velmi jednoduše navrhnutý a dal se do letuschopného stavu poskládat za několik minut. Trojlistý rotor měl ocelovou konstrukci potaženou plátnem, na náběžné hraně překližkou. Na ponorce byl složen ve dvou kovových tubách 3,75 m dlouhých.
Kluzák startoval z plošiny umístěné na zadní části ponorky. Ke startu potřeboval minimální rychlost větru 35 km/hod. K ponorce ho poutalo 300 m dlouhé lano, co umožňovalo dostup 220 m a rozhled přibližně 53 km. Spojení zabezpečoval palubní telefon.
Zkoušky z ponorky (U-Boot IX C) U 523 v Baltickém moři v roce 1942.
Mechanik Bernhard Koerner pomáhá Karlu Bodemu ke vzletu z ponorky U 523
,
,
,
,
,
,
.
Výcvik nových pilotů ve větrném tunelu v Chalais-Meudon
ve Francii ,
Celkem bylo postaveno asi 200 kusů Fa 330 (30 předsériových A-0, zbytek sériové A1) v továrně firmy Weser v v Delmenhorst-Hoykenkamp u Brém.
Tyto bezmotorové vírníky byly používané hlavně na ponorkách typu IX.
K prvému bojovému nasazení došlo v roku 1942 v jižním Atlantiku. Od jara 1943 se více používaly hlavně na ponorkách typu IX D2 Monzum v Indickém oceánu, které používaly i japonské základny na Jávě a v Malajsii. Japonci koupili nejméně dva kusy.
Podrobnosti nasazení nejsou dosud moc známe, protože moc ponorek nepřežilo. Ale posádky jich údajně nepoužívali rádi, protože v případě útoku na ponorku komplikovali ponorce ponoření. Stávali se případy, kdy posádka přesekla vlečné lano, ponořila se a po skončení útoku se vynořila a vzala na palubu pilota, který mezitím nouzově přistál na moři.
Po leteckém útoku 3. května 1944 na ponorku U 852, která zůstala uvězněna na somálském pobřeží, se Spojenci mohli seznámit s Fa 330.
U.S. Air Force Museum v Dayton, Ohio, USA.
Smithsonian National Air and Space Museum
Tři ukořistěné Fa 330 byli převezeny do Británie s čísly VX259, 266 a 850.
Technické data
Průměr rotoru: 8,50 m
Délka trupu: 4,47 m
Výška: 1,67
Hmotnost: 75/175 kg
Rychlost letu: 35-80 km/h
Odkazy: LuftArchiv.de, KV 10/60