Letecký útvar Ministerstva Vnútra SR

Fojtík Jakub

23.05.2005

     Slovenská republika po rozdělení ČSFR také založila svou leteckou službu nazvanou „Letecký útvar Ministerstva Vnútra Slovenskej republiky“ (dále jen LÚ).

  

LÚ byl vybaven jak vrtulníky (Mi-2, Mi-8), tak i letadly (Tu-154M, Jak-40) a byl nejdříve začleněn pod „Ministerstvo vnútra SR“ jako samostatný útvar, od roku 2005 pak pod „Úrad pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií MV SR“ jako Odbor leteckej prepravy. LÚ tedy nadále zůstal pod ministerstvem vnitra, ale ne jako samostatný útvar. Sídlo bylo od roku 1993 na letišti v Bratislavě-Ivánce (nyní letiště M. R. Štefánika).

 

Mezi hlavní úkoly LÚ patří (obdobně jako v ČR):

-       přeprava ústavních činitelů a VIP

-       lety pro Policii

-       lety pro „Hasičský a záchranný zbor SR“

-       lety pro slovenskou horskou službu  

-       komerční přeprava osob (letadly po povolení MV SR)

-       let pro ostatní státní složky dle dohod s MV SR

 

Skladba úkolů je tedy velmi podobná jako u PČR LS, jedinou výjimkou je provozování LZS. Záchrannou službu zajišťují soukromí provozovatelé a nikoliv LÚ. V současné době se na Slovensku uvažuje o tom, že by přepravu ústavních činitelů a s ní i letadlový park převzala armáda SR.

 

Při dělení techniky (v poměru 2:1 pro ČR) Slovensko nedostalo stroje Bö-105. Ty byly kompenzovány větším počtem strojů Mil Mi-8, které byly tedy rozděleny v opačném poměru 1:2. Slovensko tedy v roce 1993 disponovalo 4 vrtulníky Mil Mi-8 (B-8427, B-8231, B-8939, B-8532) a šesti vrtulníky Mi-2 (B-2950, B-2909, B-2744, B-2406, B-2405, B-2048). Stroje Mi-8 (B-8939) a Mi-2 (B-2048) byly později zničeny při nehodách.

     V druhé polovině devadesátých let bylo potřeba najít adekvátní náhradu za zastarávající letecký park. Vybrán byl ruský stroj Mi-171, forma nákupu byla realizována jako odpis z ruského dluhu. Mezi lety 2001 a 2004 byly dodány 4 kusy těchto vrtulníků (B-1717, B-1730, B-1770, B-1786). Mi-171 je postupným vývojem modernizovaný vrtulník vycházející ze stroje Mi-8. Oproti Mi-8 je však vybaven výkonnějšími motory s větším přebytkem výkonu a je tedy vhodnější pro létaní v náročnějších podmínkách (hory). V současné době jsou v provozu všechny stroje Mi-171, jeden vrtulník Mi-2 a jeden Mi-8. Perspektivně se uvažuje o možnosti pořízení jednoho až dvou nových vrtulníků typu EC-145.

      

NAVRCHOLU.cz