Kosovo

07.02.2009

Helicopters in Kosovo.

Události v Kosovu vedly v únoru 1999 k dislokaci části velitelství ARRC (Allied Command Europe (ACE) Rapid Reaction Forces) do Makedonie. Oddělení Air Operations Branch ARRC Headquarters bylo umístěno ve Skopje a mělo hrát klíčovou roli v budoucím působení vrtulníkových jednotek v oblasti jižního Balkánu. V té době již byly na letišti Petrovec a ploše Kumanovo (pouhých 20 km od srbských hranic) umístěny francouzské, nizozemské a italské vrtulníky uskupení NATO Extraction Force.

Poté, co mírové rozhovory v Rambouillet ztroskotaly, byla ve středu 24.3.1999 zahájena operace Allied Force – vojenská činnost proti Jugoslávii, zejména Srbsku.

Letiště Tirana-Rinas. Vrtulníky AH-64 nebyly použity, navíc o jejich bezpečnost se staralo na 2 tisíce příslušníků USMC.

Nehoda AH-64 dne 26.4.1999 v 22 hod asi 50 km severně letiště Tirana-Rinas. Posádka přežila. helo1690.jpg (71121 bytes), helo1691.jpg (77506 bytes), helo1692.jpg (75400 bytes), helo1693.jpg (72484 bytes).

Druhá nehoda AH-64 se stala 5.5.1999.

Poté, co Srbové přijali finsko-ruský mírový plán bylo bombardování 10.6.1999 zastaveno. Nastal čas zahájit co nejrychlejší přesun vojsk NATO přes hranice do Kosova. V průběhu června bylo postupně v Kosovu k zabezpečení této operace nasazeno více něž sto vrtulníků, z nichž početnou část nasadila i Itálie. Operace se zúčastnilo minimálně šest A129, čtyři AB-412 a po dvou CH-47C a SH-3D. Mangusty byly nasazeny z letišť Petrovec a Banja a jejich hlavním úkolem byl ozbrojený doprovod vojenských i humanitárních konvojů. K tomu byl vyzbrojeny jak TOWy, tak neřízenými raketami. Z dostupných fotografií není patrné, že by byly použity kanónová pouzdra a rušiče ALQ-144.    

8.6.2003 nehoda AH-64 ve středním Kosovu. Posádka zahynula.

 

2.4.2007 odlétli ze základny vrtulníkového letectva v Přerově do Kosova příslušníci 1. vrtulníkové jednotky AČR v silách KFOR. „Poprvé v historii budeme létat přímo pro velitele mnohonárodních mírových sil KFOR. Čekají nás proto nejen standardní úkoly při letecké přepravě osob a materiálu, ale také letecká přeprava velitele a dalších důležitých osob na území Kosova i mimo něj v rámci operačního prostoru NATO na západním Balkáně. V případě potřeby jsme připraveni i k letecké přepravě raněných a nemocných. Jeden náš vrtulník může v této úpravě nést až 12 nosítek s ležícími pacienty,“ uvádí velitel 1. vrtulníkové jednotky AČR pro mírové síly KFOR major Milan Koutný. Vrtulníková jednotka v počtu 29 osob se dvěma víceúčelovými transportními vrtulníky Mi-17 v úpravě pro síly rychlé reakce s prodlouženým doletem, přídavným pancéřováním a dalšími úpravami, bude na území Kosova operačně působit ze základny českého kontingentu v Šajkovaci. V jednotce je devět příslušníků létajícího personálu, včetně jediné pilotky vojenských vrtulníků nadporučice Jitky Sehnoutkové, 19 specialistů pozemního technického zabezpečení a také instruktor záchranné a výsadkové služby. Všichni jsou příslušníky základny vrtulníkového letectva v Přerově a většina z nich jsou i příslušníky jednotky, vyčleněné pro potřeby brigádního úkolového uskupení na bázi 4. brigády rychlého nasazení. Podrobnosti. 

První operační let proveden 9.4.2007. Poslední 1.7.2007.

Dva vrtulníky Mi-17 (0825 a 0835) operovaly ze základny českého kontingentu Šajkovac. Snímky jsou z 22.-24.4. 2007.

Od nich operační úkol v operaci Joint Enterprise převzala 2.7.2007 2. vrtulníková jednotka velitele mjr. Roberta Papše z 23. základny vrtulníkového letectva Dr. Edvarda Beneše v Přerově, jejíž příslušníci do Kosova odletěli 28.6.2007 a Kosovo opustili 15.10.2007.

První operační let proveden 2.7.2007. Poslední 9.10.2007.

Ve středu 3.10.2007 během slavnostního nástupu na základně Šajkovac převzali příslušníci vrtulníkové jednotky medaile NATO Non Article 5. Medaili, kterou uděluje vojákům za službu pod velením Severoatlantické aliance v souvislosti s balkánskou operací generální tajemník NATO Jaap de Hoop Scheffer, předal devětadvaceti příslušníkům 2. vrtulníkové jednotky velitel 11. kontingentu AČR podplukovník Milan Schulc. „Příslušníkům mechanizovaných vojsk se nestává příliš často, aby se setkávali s vrtulníkáři. Jsem poctěn tím, že jsem měl možnost s vámi zde v Kosovu spolupracovat. A jsem velmi rád, že jste to byli právě vy, kteří tady stojíte přede mnou. Vážím si vaší práce, upřímně oceňuji především zodpovědnost a profesionalitu, se kterou jste ke svěřeným úkolům přistupovali,“ poděkoval podplukovník Schulc. Jednotku pod velení majora Roberta Papše tvoří devětadvacet vojáků, mezi nimiž je devět příslušníků létajícího personálu (tři posádky), jeden instruktor záchranné a výsadkové služby a devatenáct příslušníků pozemního personálu. K plnění úkolů v přímé operační podřízenosti velitele mnohonárodnostních sil KFOR využívají dva transportní vrtulníky Mi-17 a Mi-171Š. Mezi hlavní deklarované úkoly této jednotky patří především vzdušná přeprava osob a materiálu. 

3. vrtulníková jednotka KFOR velitele mjr. Karla Krejčiříka 8.10.2007 odletěli do mise KFOR v Kosovu. Na základně u obce Šajkovac našlo svůj dočasný domov 29 vojáků, kteří plnili úkoly pod přímým velením velitele KFOR a nahradili zde příslušníky 2. vrtulníkové jednotky AČR pro misi KFOR. Na území Kosova zajišťovali přepravu osob a materiálu, průzkumné a humanitární lety. Omezeně mohli osádky vrtulníků se svým stroji zajišťovat pátrací a záchrannou službu i přepravu VIP osob po celém Balkáně.

První operační let proveden 13.10.2007. Poslední 7.12.2007.

Na domovskou základnu v Přerově se 16.12.2007 z Kosova vrátili piloti a personál dvou českých vojenských vrtulníků Mi-17, kteří tvořili 3. vrtulníkovou jednotku KFOR. Po devíti měsících tak jejich mise v mezinárodních jednotkách KFOR končí.

Vrtulníky použité v misi: Mi-17 0825, 0832, 0835, 0839 a Mi-171Š 9887.

Čechy nahradili Slováci ve dvou rotací s vrtulníky Mi-17M 0845 a 0846 od 18.12.2007. Návrat se očekává 16.6.2008.