Nehoda 23.4.2003

Ve středu 23.4. odpoledne havaroval na letišti v Roudnici nad Labem vrtulník Robinson R22. Nehoda se obešla bez zranění. "Po přistání vrtulníku ho zřejmě poryv větru převrátil na bok i s točícím se listovým rotorem. Nikomu se ale nic nestalo," řekl prezident roudnického aeroklubu Vlastimil Dvořák.

Ještě před převrácením stroje z něj vystoupil žák. Ve vrtulníku zůstal pilot-instruktor, který po zastavení rotoru vylezl z havarovaného stroje předním oknem. Škoda na letišti ani na okolo stojících letadlech nevznikla, uvedl Dvořák. Škodu na vrtulníku odhadl na 1,5 milionu CZK.

"Dosedl jsem s vrtulníkem před benzínovou pumpou na zem, přistání proběhlo normálně," řekl pilot a zkušený instruktor letecké školy a firmy LPS, které vrtulník patří. "Těsně po dosednutí, když motor normálně běžel a rotor se otáčel, se najednou vrtulník naklonil do strany a dozadu, otáčející se listy rotoru zachytily o zem a vrtulník se zcela převrátil."

Ozvaly se ohlušující rány lámaných listů rotoru a vyrovnávací vrtule, některé jejich části se rozlétly až padesát metrů kolem rozlámaného stroje. Pilot vypnul motor, prokopal plexisklo kabiny a urychleně se z vraku vyprostil. Za nezvyklými zvuky vybíhali z různých letištních budov lidé a utíkali k převrácenému stroji. Největší obavy měla obsluha benzínové čerpací stanice, od níž byl demolovaný vrtulník vzdálen sotva třicet metrů.
Po plechu vytékal od motoru benzín z nádrží a při případném přeskočení jiskry by hrozil výbuch. Obsluha benzínky také okamžitě odpojila všechny jističe ve své budově. Brzy přijeli také policisté, kteří už potom k havarovanému vrtulníku nikoho nepustili právě z bezpečnostních důvodů.

Počasí v době nehody bylo "rizikové". Bylo oblačno kupovitou oblačností, dohlednost 20 km, ale silný severovýchodní vítr foukal v poryvech od pěti do třinácti metrů za sekundu, zejména mezi hangáry a letištními budovami, kde vrtulník přistával. Podle domnění pilota i ostatních byl příčinou převrácení poměrně lehkého stroje (asi 500 kg) náhlý a velmi silný termický poryv zboku, přestože pilot přistával nosem proti větru.

helo186.jpg (435449 bytes), helo187.jpg (244980 bytes), helo188.jpg (241559 bytes).