POŠKOZENÍ Mi-24D 25.10.1985 11. vrp
Mjr.Štefan Jaššo, velitel letky, 1. třída, ppor. Jan Dofek, pilot-operátor, bez třídy, nrtm. Edmund Štefanec, palubní technik, bez třídy.
Vrtulník při vzletu po zavisení v prostoru vzletové branky na letišti Bory se ve fázi započetí rozběhu ve výšce 3-5 m začal otáčet doleva. Při otáčení došlo k náklonům a podélným sklonům vrtulníku v obou směrech, k nárazu vrtulníku na zem a k jeho převrácení na pravý bok. Pilot-letovod a palubní technik opustili vrtulník sami, velitel osádky s pomocí personálu ILS po rozbití zasklení zadní kabiny.
Bezprostřední příčina.
Ztráta funkční schopnosti vyrovnávacího rotoru a tím ovladatelnosti vrtulníku.
Hlavní příčina.
Výrobní vada ozubení spojky v důsledku které došlo k přerušení spojení mezi spojkou a tyčí transmise převádějící kroutící moment od reduktoru k vyrovnávacímu rotoru.
Z expertízy.
Byla zjištěna nižší tvrdost na povrchu ozubení havarované spojky a menší hloubka nitridované vrstvy. Došlo postupně k vydrolování, vyštipování částic křehké nitridační vrstvy na exponovaném ozubení spojky. Důsledkem bylo zvětšení vůle mezi ozubením spojky a hřídele, to vedlo ke zvýšeným rázům při funkci transmise a k intenzivnějšímu opotřebovávání nitridované vrstvy ozubení spojky a také cementované vrstvy ozubení hřídele, až došlo k úplnému vydření drážky v ozubení spojky a tím byl přerušen přenos kroutícího momentu transmisí.
Opatření.
Na všech Mi-24D jednorázová kontrola zubových vůlí v zubových spojkách transmise podle technologie pro vrtulníky Mi-17 a jednorázová kontrola průhybu transmise podle technologie pro Mi-24D. Při zjištění hodnot nad povolené tolerance provoz vrtulníku nepovolit
Na vrtulnících s náletem do 500 hodin a po SO nebo GO provádět kontrolu vůle po 50+10 nalétaných hodinách.
Na vrtulnících s náletem více než 500 hodin provádět kontrolu vůle po 25+5 nalétaných hodinách.