Letecká nehoda 9.9.2004

 14.03.2006

Společné cvičení české a britské armády Flying Rhino - Létající nosorožec 2004 začalo v pondělí a mělo pokračovat do pátku 17. září. Cvičení bylo zaměřené na koordinaci činnosti pozemních a vzdušných sil. V jejím rámci ze základen v Čáslavi a Přerově k akcím startovaly letouny L-39, L-159 a vrtulníky Mi-24 české armády. Britové používaly letouny Harrier GR-7 a Hawk a s vrtulníky Lynx.

  Lynx AH Mk.9 při příletu do Čáslavi dne 6. září 2004; foto: P. Kolmann.

Vrtulník AH-9 Lynx přelétl ve čtvrtek z Přerova do Něměšti, kde doplnil palivo. Po odletu z Náměšti narazil do elektrických drátů při nízkém letu údolím řeky Oslavy u Kuroslep ve 12.54 hod. Stroj dopadl částečně do řeky. Po dopadu se vznítil a uhořelo v něm šest členů posádky.

"První byl na místě Jaroslav Paulík, správce tábora, co žije trvale v jedné z chatek. Se svým synem vytáhli jednoho muže z kabiny. Hořely mu nohy. Další už se ven dostat nepodařilo," vylíčila jedna z kuroslepských obyvatelek. U trosek britského vrtulníku byli později i chataři a lesní dělníci. K hořícímu vraku se dostali za pár minut. Podařilo se jim odtáhnout jediného vojáka, který byl před vrtulníkem. "Měl rozbitou hlavu. Zkusili jsme tep, a viděli jsme, že je mrtev," řekl ČTK Jaroslav Kašpar, zaměstnanec nedaleké pily, který se k havárii dostal mezi prvními. Kašpar uviděl v lese oheň. Zavolal hasiče a jel se tam podívat. Na místo se dostal asi během pěti minut. Vrtulník podle něj dopadl na rozhranní řeky a lesní cesty. "Ocas ležel ulomený v řece a ostatní hořelo silným plamenem, kolem se valil černý kouř," vzpomíná. Hořela i kůra na stromech v okolí pěti metrů. Jeden voják ležel blízko ohně, ještě v sedačce a s přilbou na hlavě. U nehody již byli obyvatelé blízkých chat a několik lesních dělnic. "Když jsem přicházel, odtahovali ho od ohně," uvedl Kašpar. Voják již byl ale mrtev. Pak už se k troskám nemohli přiblížit. "Bouchalo to tam. Bylo vidět ohořelé tělo. Ale byl to žár, tak nešlo vidět, kolik jich tam je," dodal.

Hlášeno jsme to měli minutu před jednou hodinou. Měli jsme tam skupinu záchranářů z Třebíče a Náměště nad Oslavou a byl tam také náš vrtulník. Převzala to celé armáda, takže naši se potom vrátili," uvedl ředitel záchranné služby v Jihlavě Jan Sedlák. Nevyloučil, že ve slunečném počasí britský pilot elektrické dráty přehlédl. "Dráty vysokého napětí jsou označené koulemi, ale nízké napětí je past na vrtulníky. Zvlášť když je slunce pod určitým úhlem. Sami s tím občas máme u našeho vrtulníku problémy. Brit v tomto místě vedení určitě nečekal," míní Sedlák.

Pilot zřejmě přehlédl dráty ve výšce kolem dvaceti pěti metrů. "V údolí řeky Oslavy byly zpřetrhány tři dráty elektrického napětí s největší pravděpodobností následkem nárazu vrtulníku. Už před dvěma lety 5.10. ve stejném místě narazil do drátů vrtulník Mi-24, ale tehdy se nikomu nic nestalo," uvedl mluvčí Jihomoravské energetiky Aleš Řiháček. Dodávku energie obnovila firma provizorně, přímo na místo její pracovníky vojáci nepustili.

, . Foto: REUTERS

Piloti: Douglas Andrew Loose a Ollie Kemp. Posádka: Vincent Crain, Kevin Dimmock, Bradley Gomersall, Daniel Kelly.