Katastrofa 30.9.1997

Třicátého září roku 1997 v 10.50 hodin vzlétl vrtulník Kania z parkoviště u Špindlerovy boudy v Krkonoších a namířil k cíli cesty do Liberce. Jeho osádku tvořili čtyři muži - pilot ing. Josef Galčík a Josef Žemlička, kteří byli najati pražskou firmou pro geofyzikální práce v terénu, a její zaměstnanci RNDr. Viktor Höschl a Radim Roudný.
Po několika minutách stroj při stopadesátikilometrové rychlosti ztratil orientaci a havaroval v nepřístupném terénu do svahu Kozích hřbetů v nadmořské výšce 1350 metrů.

"Od začátku jsem věděl, že to nepřežijeme. Byla mlha, foukal vítr. Měli jsme vystoupat nad mraky, ale pilot kopíroval terén v malé výšce. Start nebyl proveden podle pravidel a navíc, jak jsem se později dozvěděl, byl pilot před letem ze soukromých důvodů ve stresu," říká Žemlička, který na vojně nalétal jako palubní technik na vrtulnících 1200 hodin, létal od svých čtrnácti let v areroklubu a dělal u Slovairu mechanika.

Tři muži na místě havárie zemřeli. Josef Žemlička ze stroje vyskočil ve výšce asi deseti metrů. Zapracoval pud sebezáchovy a zejména odhad situace po dlouholetých zkušenostech. To mu zachránilo život. Po pádu utrpěl těžká zranění, která si podle odhadu těsně po nehodě měla vyžádat léčení po dobu nejméně jednoho roku.

helo290.jpg (73637 bytes), helo286.jpg (82207 bytes), helo287.JPG (77472 bytes), helo293.JPG (100835 bytes), helo289.JPG (84598 bytes), helo288.JPG (36565 bytes), helo291.JPG (112337 bytes), helo292.JPG (98737 bytes), .

Byla mlha, foukal vítr, všude kolem trosky vrtulníku a mezi tím těla bez života.
"Ležel jsem na břiše hlavou dolů ze srázu, nemohl jsem se hýbat. Čekal jsem, až umřu," vzpomíná Žemlička. Myšlenky se opíraly o vůli přežít, uzdravit se.
"Trvalo to asi dvě a půl hodiny. Pak jsem zaslechl štěkot psa. Říkal jsem si: Kde je pes, tam jsou lidé. Někdo mne snad najde. Pak jsem ve směru od křoví, od kleče, slyšel hlasy."

Podle zprávy o odborném šetření letecké nehody, kterou v protokolu uvedl Úřad pro civilní letectví Praha, je závěr jednoznačný: pilot nese trestní odpovědnost za smrt tří lidí a zranění čtvrtého. Na základě neověřených informací o počasí přecenil své možnosti, podcenil počasí, které pro přelet do Liberce bylo naprosto nevyhovující. Odborníci vyloučili technickou závadu, havárie nebyla zaviněna ani zásahem některého z členů osádky.

"Byl to stejný případ, jako když před lety jako pasažérka havarovala manželka bývalého prezidenta Gustáva Husáka. Doplatili jsme na špatné rozhodnutí pilota, který v takovém počasí vůbec neměl vzlétnout," připomíná si osudovou příhodu Josef Žemlička.

Dlouhé týdny léčení
Po havárii strávil řadu měsíců v nemocnici, podstoupil osmnáct operací. Z nejhoršího se dostal díky špičkové práci lékařů v nemocnici v Hradci Králové a pomoci přátel. Nohy má ochrnuté, musí nosit speciální obuv. Více než rok po havárii nechodil vůbec, dnes chodí o dvou francouzských holích. Každý rok stráví několik měsíců po léčebnách na rehabilitacích.
"Stále mám bolesti, některé léky už vůbec nezabírají. V pánvi mám šrouby, které mi budou vyndavat."
Každé ze sedadel ve vrtulníku bylo pojištěno na 750 tisíc korun.
"Dosud jsem od České pojišťovny dostal sto čtyřicet tisíc korun. Z toho čtyřicet tisíc bylo za zničené věci a necelých sto tisíc bylo odškodnění na poškození zdraví. Rodiny kolegů obdržely pouze dvacet tisíc na pohřeb, jinak nic. Dodnes se domáhám doplatku k přežití. Při svém zdravotním stavu, který zapříčinila havárie, a invalidním důchodu, jenom na doplatky za léky vydávám každý měsíc sedm set korun. Do oné nehody jsem byl absolutně zdravý. Abych si něco mohl přivydělat, nepřipadá vůbec v úvahu," argumentuje ke svým nárokům Žemlička.

Pojišťovna chce další doklady
Na jeho poslední dopis pojišťovně z března roku 2003 dostal odpověď, kterou zástupce společnosti vysvětluje další postup.
"Požadují další, již několikáté lékařské posudky a odborné doklady k prokázání mých nároků na odškodnění. Věc se táhne už několik roků. Nevím, jak tentokrát uspěju," bez velkého optimismu v hlase dodává k případu, který stále nemá konce, Josef Žemlička.
V dopise pojišťovny, pod nímž je podepsán vrchní ředitel úseku likvidace pojistných událostí neživotního pojištění, se uvádí: "Pokud od vás požadujeme odborné výklady k prokázání vašich nároků na odškodnění v důsledku zhoršení vašeho zdravotního stavu v souvislosti ze škodní události v roce 1977, pak máme na mysli lékařské posudky vypracované lékaři uvedenými ve výše popsaném paragrafu 6 s tím, že je samozřejmě možno předložit i lékařský posudek vypracovaný takovým lékařem, který je zapsán jako soudní znalec určité oblasti lékařské vědy u některého z krajských soudů." Úřednický postup je zdlouhavý a složitý. I přesto se Josef Žemlička nevzdává a věří, že se mu pověstného úředního šimla podaří osedlat.
Ve vitríně má schované hodiny ze stroje, které se při rozbití stroje zastavily na čase 11.15 hodin onoho osudného zářijového dne. Stále mu tak připomínají jeho životní prohru, kterou nezavinil.